EC MOTORLU TAŞIT SİGORTASI HUKUKU

Robert MULAC 

Sigorta ve Emeklilik Birimi

Hırvatistan ve Türkiye ile Müzakere 

29 Mart 2006 
İç Pazar ve Hizmetler Genel Müdürlüğü 

Hukuki Çerçeve 
1. Yeşil Kart Sistemi 

2. EC Hayat Dışı Sigorta Direktifleri 

3. EC Direktifi 90/618/AET 

4. EC Motorlu Taşıt Sigortası Direktifleri 

5. Avrupa Adalet Divanı İçtihatları 

1. Yeşil Kart Sistemi 

• Bürolararası Standart Anlaşma, 17.12.1953 

• 40 yılda 40 ülke 

• Sigorta teminatının kanıtı olan belge • BM Tavsiyesi No. 5 / 1.1.1953 

2. Hayat Dışı Sigorta Direktifleri 
Birinci Hayat Dışı Direktif 

• Ek 1, Branş 3 (Kasko) ve Branş 10 (Zorunlu Mali Sorumluluk) = “Motorlu Taşıt Sigortası” 

İkinci Hayat Dışı Direktif 

• Branş 10’un hizmet sunumu serbestisi rejiminden hariç tutulması 

• Uygulanacak hukukla ilgili hükümler 

Üçüncü Hayat Dışı Direktif 

• Sigorta şirketleri için gerçek bir Avrupa pasaportu getirilmesi 

• Prim fiyatları üzerindeki kontrolün kaldırılması (Bonus Malus Davası) 

• Poliçe şartlarının önceden bildirilmesi hâlâ mümkün (Madde 30) 

3. Direktif 90/618/EEC (Hizmet Sunumu Serbestisi – Branş 10) 

• Ev sahibi ülkenin Yeşil Kart Bürosu ve Garanti Fonuna katılım zorunluluğu 

• Hizmet Temsilcisi atanması (Dördüncü Direktifteki Hasar Temsilcisinden farklı bir mekanizma) 
4. EC Motorlu Taşıt Sigortası Direktifleri 

Amaçlar 

• AB genelinde araçların serbest dolaşımını sağlamak 

• Kaza mağdurlarının eşit şekilde korunmasını sağlamak 

Hukuki Çerçeve 

1. Direktif (72/166/AET) 

2. Direktif (84/5/AET) 

3. Direktif (90/232/AET) 

4. Direktif (2000/26/AT) 

5. Direktif (2005/14/AT) 

1. Motorlu Taşıt Sigortası Direktifi (72/166/EEC) 

• Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası getirilmesi – Madde 3(1) 

• İstisnalar – Madde 4 

• “Aracın normalde bulunduğu ülke” kavramı – Madde 1(4) 

• Sahte ve geçici plakalar 

• Ulusal sigorta büroları arasında ek anlaşmayla garanti – Madde 2(2), 7(2) 

• Sınır kapılarında Yeşil Kart kontrolünün kaldırılması – Madde 2(1) 


2. Motorlu Taşıt Sigortası Direktifi (84/5/EEC) 

• Zorunlu sigorta hem maddi hem de bedensel zararları kapsar 

• Asgari teminat tutarları: 

- €350.000/mağdur (bedensel zarar) 

-€100.000/talep (maddi zarar) 

• Birden fazla mağdur varsa: 

-€500.000/talep (bedensel) 

-€600.000/talep (bedensel + maddi) 

• Garanti Fonu – Madde 1(4) 

• Tazminat dışı bırakılan bazı durumlar geçersiz sayılır – Madde 2 

• Sorumlu kişinin aile üyeleri de kapsama alınır – Madde 3 

• “Normalde bulunduğu ülke” = “araçta plaka bulunması” – Madde 4 


3. Motorlu Taşıt Sigortası Direktifi (90/232/EEC) 

• Sürücü dışındaki tüm yolcular bedensel zarar açısından kapsanır – Madde 1 

• TPL – Madde 2

 - Tek primle tüm Topluluğu kapsar 

 - Her üye ülkenin kanunlarına göre gerekli teminatı garanti eder 

• Garanti fonu: şartlar ve uyuşmazlıklar – Madde 3 ve 4 


4. Motorlu Taşıt Sigortası Direktifi (2000/26/EC) – 

“Ziyaretçi Mağdurlar” Gerekçe 

• Her yıl 500.000’den fazla sınır ötesi trafik kazası 

• Temel İlkeler -Her üye ülkede sigorta şirketi hasar temsilcisi atar 

- Sorumlu tarafın sigortacısına doğrudan talep hakkı 

- Gerekçeli teklif/yanıt prosedürü (3 ay içinde) 

- Süre aşımı hâlinde yaptırım mekanizması – Madde 4 

- Bilgi merkezleri – Madde 5 

- Tazminat kurumları – Madde 6 

5. Motorlu Taşıt Sigortası Direktifi (2005/14/EC) 

- 11 Haziran 2007 tarihine kadar yürürlüğe girecek 
• Başlıca konular: 

– Asgari teminat tutarlarının artırılması – Madde 2 

(5 yıla kadar geçiş süresi) 

• Mağdur başına 1.000.000 € veya hasar başına 5.000.000 € (kişisel yaralanma) 

• ve hasar başına 1.000.000 € (maddi) 

-Kapsamdaki mağdurların kapsamının genişletilmesi (yayalar, bisikletliler ve diğer motorsuz kullanıcılar – Madde 4(2)) 

- Hizmet temsilcileri rejiminin gözden geçirilmesi – Madde 3 

- Sahte veya geçici plakalar – Madde 1(1) 

– Sigorta kontrolleri – Md. 1(2) 

- Belirli araçların sigortalanması zorunluluğundan muafiyet –Md. 1(3)

- Doğrudan dava hakkının genişletilmesi – Madde 4(4) 

- Her kazada gerekçeli teklif/yanıt prosedürü – Madde 4(4) 

- Muafiyetler – Madde 4(4)

- Diğer üye ülkelerde geçici kalışlar – Madde 4(3) 

- İhracat için kısa süreli teminat – Madde 4(3) 

- Sürücü geçmişi beyanı – Madde 4(4) 

- Kimliği belirlenemeyen araçların neden olduğu maddi zararların tazmini – Madde 2(6) 


5. Avrupa Adalet Divanı İçtihatları 

• ECJ, C-346+347/02, “Bonus Malus Sistemi” (Komisyon vs. Lüksemburg/Fransa) 

• ECJ, C-537/03, Candolin – Yolcunun zarara katkısı – Tazminat hakkının reddi veya sınırlandırılması 

Teşekkürler 

Daha fazla bilgi için: 

AB Sigorta Sayfası 

İletişim: robert.mulac@cec.eu.int


Orijinal dosya:

https://www.ab.gov.tr/files/tarama/tarama_files/09/SC09EXP_motor%20insurance.pdf

Yorumlar
* Bu e-posta internet sitesinde yayınlanmayacaktır.